20.09.2005 roku dzieci z całego przedszkola pojechały na wycieczkę do Santoczna. Na miejscu powitał nas Pan Leśniczy i zaprosił na pogawędkę. Opowiadał dzieciom o lesie, ptakach, zwierzętach, o wyglądzie drzew iglastych, liściastych, dzieci dowiedziały się, że drzewa można rozpoznawać po charakterystycznych liściach i owocach, poznały budowę lasu , co wchodzi w skład runa leśnego. Najwięcej jednak emocji i przeżyć doznały dzieci kiedy miały okazję zobaczyć zwierzęta leśne, które były w tzn. „leśnym szpitalu” oraz dowiedzieć się dlaczego się tam znalazły. Największe zainteresowanie miała rodzinka dzików oraz młody jelonek Gacuś, którego miały okazję karmić gałązkami. Po spotkaniu dzieci posiliły się pieczonymi kiełbaskami, które smakowały im wybornie. Następnie wybraliśmy się do lasu na pieszą wycieczkę w poszukiwaniu jesieni i darów lasu. Po drodze znaleźliśmy grzyby- kozie brody i oczywiście piękne okazy muchomorów, duże zainteresowanie miały chore drzewa nad którymi dzieci ubolewały oraz pająki na pajęczynach, które wprowadzały nas w mały dreszczyk emocji. Spacerując drogami leśnymi napotkamy mrowisko oraz paśnik, które oglądaliśmy z bliska, dzieci porosiły o wycieczkę zimą, bo również chcą dokarmiać zwierzęta. Wsłuchiwaliśmy się w ciszę leśną i śpiew ptaków, otaczająca przyroda pociągała nas i zachwycała swoim bogactwem barw i różnorodnością zjawisk. Źródłem naszego działania był nagromadzony materiał przyrodniczy, dzieci bawiąc się nazbierały dużo pięknych liści, ciekawych gałązek, różnych kamieni oraz szyszki, z których następnie układały wymyślne kompozycje. Wszystko zabraliśmy do przedszkola do naszego kącika przyrody. Poprzez kącik przyrody kształtujemy u dzieci przyjazny stosunek do przyrody oraz ukazujemy jej piękno w różnych porach roku. Kącik to także miejsce, w którym dzieci doskonale się bawią i uczą. "Dary jesieni" posłużyły podczas zajęć do segregowania, przeliczania, układania i manipulowania. . W związku z tym podtrzymywanie kontaktu emocjonalnego ze środowiskiem przyrodniczym prowadzi do rozwijania postaw proekologicznych. Obcując z przyrodą dzieci rzadko pozostają obojętnymi obserwatorami.
|